THE CORRELATION NOUN PHRASE AND WRITING OF DESCRIPTIVE TEXT AT TENTH LEVEL STUDENTS OF SMA N 5 OKU

Penulis

  • Mila Arizah Baturaja University
  • Tri Molly Ramadhona Baturaja University

DOI:

https://doi.org/10.33884/basisupb.v6i1.1060

Kata Kunci:

correlation, noun phrase, writing descriptive text

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui ada atau tidaknya hubungan yang signifikan antara Noun Phrase dan penulisan teks deskriptif. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Teknik untuk mengumpulkan data adalah tes frase kata benda dan tes tertulis. Penelitian ini dilakukan di SMA N 5 OKU. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X SMA N 5 OKU tahun akademik 2018/2019 dan sampelnya adalah 122 siswa yang dipilih secara acak dari populasi. Data dikumpulkan dengan menggunakan noun phrase test dan tes tertulis. Data dianalisis dengan menggunakan analisis korelasional dan terkomputerisasi dengan menggunakan SPSS 23. Setelah melakukan penelitian, peneliti mendapatkan data yang menunjukkan bahwa ada korelasi yang signifikan antara frasa kata benda dan penulisan teks deskriptif. Korelasi signifikan dalam hal koefisien korelasi adalah 0,424. Ini berarti hipotesis penelitian (Ha) hipotesis alternatif diterima dan (Ho) hipotesis nol ditolak.

Referensi

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Anisa, Nurul. (2015). The correlation between students’ grammar ability and their writing in short narrative text to the eighth grade students at SMP N 4 OKU. Unpublished undergraduate thesis, Baturaja University, Faculty of Teacher Training and Education, Baturaja, Indonesia.
Creswell, John W. (2005). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (2nd ed). Pearson Education: Merrill Prentice Hall.
Cohen, L., L. Manion, & K. Morrison (2007). Research methods in education New York: Routledge Falmer.
Fraenkle, Jack R and Norman E, Wallen. (2009). How to design and evaluate research in Education 7th edition. New York: Mc Graw-Hill, Icn.
Marti. (2013). The correlation between the students’ writing ability and their grammar mastery of the second year students of SMA N 8 OKU. Unpublished undergraduated thesis, Baturaja University, Faculty of Teacher training and Education, Baturaja, Indonesia.
Maghviroh, S.U. (2014). Students’ comprehension of noun phrase plus adjective phrase towards students’ writing skills. Unpublished ungraduate thesis, STAIN Salatiga, English Department of Educational Faculty, Salatiga, Indonesia.
Oshima, A. & Hogue, A. (2007). Introduction to academic writing. NY: Pearson education inc.
Priyana, Joko dkk. (2008). BSE. Interlanguage: English for senior high school students X: SMA/MA kelas XI. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional
Purwanto. (2010). Prinsip-prinsip dan teknik evaluasi pengajaran. Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya.
Sudijono, A. (2015). Pengantar statistik pendidikan. Jakarta: Pt. RajaGrafindo Persada.
Sudijono, A. (2008). Penelitian dan pendididkan. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Udien, G.A. (2014). A Correlation between students’ grammar mastery and their Achievement in writing descriptive text at the second semester of the tenth grade students of SMA Negeri 5 OKU in academic year 2013/2014. Unpublished ungraduate thesis, Baturaja University, Faculty of Teacher Training and Education, Baturaja, Indonesia.
Wijayanti, I. (2016). The use of phrases to writing descriptive text by the srudents of SMA negeri 1 boyolali in 2015/2016 academic year. Unpublished ungraduate program master of language study surakarta muhammadiyah university.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2019-04-18

Terbitan

Bagian

BASIS VOLUME 6 NO 1 APRIL 2019